torsdag 15. september 2011

Norwegian Air Shuttle ASA

I denne oppgaven skal vi ta for oss Norwegian som en bedrift, og beskriver hvordan denne bedriften fungerer. Vi har valgt Norwegian fordi det er et norsk selskap, som vi ofte benytter oss av når vi er ute og reiser. Derfor tenkte vi at det ville være spennende å finne ut litt mer om akkurat denne bedriften.


Norwegian Air Shuttle ASA er et skandinavisk flyselskap og er det tredje største lavprisselskapet i Europa. Selskapet flyr 261 ruter til 100 forskjellige destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Midtøsten. Norwegian har hatt en betydelig stor vekst de siste årene og i 2010 reiste over 13 millioner passasjerer med selskapet.

I dagens samfunn er det stor konkurranse mellom ulike flyselskap om hvem som produserer de billigste flyreisene for bedrifter, enkeltpersoner og familier. Sammen med for eksempel SAS, KLM og Ryanair er Norwegian ASA med i denne konkurransen. Norwegian sine mål er derfor å kunne produsere rimelige flyreiser slik at alle får muligheten til å fly, være den foretrukne flyreiseleverandøren i Skandinavia og skape stor lønnsomhet for sine aksjonærer. 


Tjenestene Norwegian produserer blir brukt av både bedrifter og enkeltpersoner for å komme seg til ulike steder, uansett om det er snakk om bedriftsreiser eller ferier. Dette er et av hoved kjennetegnene på bransjen Norwegian er en del av, nemlig reiselivsbransjen. Norwegian er en tjenesteprodusent fordi tjenestene de produserer er flyreiser, de skaper opplevelser og ikke et produkt.  Som et flyselskap, må Norwegian følge noen regler som er spesielle for denne bransjen. Dette er regler som omhandler luftrom over andre land, og selvfølgelig regler som handler om kundenes og de ansattes sikkerhet om bord i flyet.

Norwegian har, som de fleste andre bedrifter mange interessenter som for eksempel ledelsen, kunder, ansatte, organisasjoner, leverandører, aktive/ passive eiere og offentlig instanser. For Norwegian finnes det også interessekonflikter. Det kan være internt innenfor selskapet, f. eks hvis ansatte mener de får lite lønn eller andre ting. Det finnes også interessekonflikter i samfunnet. For et flyselskap som Norwegian, er det ofte konflikter med samfunnet når det kommer til miljøet og miljøfarlig utslipp.

Hovedaktiviteten til Norwegian er flyreiser og å kunne frakte mennesker fra et sted til et annet. I Norwegian deles hovedaktivitetene inn i 3 ulike grupper.
  
Innkjøps og lagringsfunksjonen  sikrer tilgang på materielle ressurser i rette mengder, på rett sted, og til rett pris og tid. I Norwegian er det viktig å ha ansatte på jobb, rutenett og fly til rett tid, drivstoff, mat, produkter, uniformer og utstyr til bedriften, som er nødvendig for at bedriften skal fungere.
Produksjonsfunksjonen består av ulike aktiviteter der mennesker og maskiner samvirker for å lage et produkt. Aktivitetene til Norwegian er avhenging av produktene som produseres. I Norwegian er produktet flyreiser.  For å kunne gjennomføre flyreisen trengs det rutenett som er avhengig av tilgjengelighet, noen som setter opp reisene, en nettside med informasjon, og kundeservice.
Markedsføring avdekker behov for en vare og for deretter å utvikle og tilpasse produktet i markedet. Deretter skal varen lanseres i markedet og nå ut til potensielle kunder. Markedsføring står sentralt i hovedaktiviteten til Norwegian.

For at hovedaktiviteten skal fungere og at Norwegian skal klare å gjennomføre alle flyreisene er det nødvendig med støtteaktiviteter.  De ulike funksjonene innenfor støtteaktivitetene er



Økonomifunksjon tar på seg oppgaver som budsjett, finansiering og regnskap. Denne funksjonen sørger for at ansatte får lønninger og har jevnlig kontakt med sponsorer og investorer. Norwegian er et stort firma med ca. 2500 ansatte, hvor økonomifunksjonen spiller en sentral rolle.
Personal funksjonen tar seg av oppgaver som å tilsette og utvikle personale. De fokuserer på å ivareta de ansattes interesser og ansettelse av nye personer.
Markedsavdeling informerer og kommuniserer internt og eksternt. Denne avdelingen jobber med reklame og annonser. Markedsavdelingen samarbeider også med sponsor avtaler i likhet med økonomifunksjonen.
Transport/teknisk avdeling er en viktig støtteaktivitet for at flyene skal kunne fly og at bedriften kan jobbe med flyreiser. Denne avdelingen jobber med drift av fly, deler, maskiner og bagasje håndtering.
Salgsavdeling er viktig for at Norwegian kan selge billetter til flyreiser. For å kunne oppnå visjonen om at alle skal ha råd til å fly er det viktig å ha en god kundeservice, ordre kontor og tilgjengelige billetter. Salgsavdelingen er også avhengig av IT- avdeling. Denne avdelingen jobber med data, nettside, telefonsystemer, data programmer og kontor maskiner.

Norwegian er et aksjeselskap, dette ligger også i navnet Norwegian Air Shuttle ASA. Norwegian er et allmennaksjeselskap, som betyr at det er notert på børsen, og at man kan kjøpe aksjer av selskapet. Det er en foretaksform der den enkelte eiers ansvar for selskapsgjelden er begrenset til aksjeinnskuddet. 
Det finnes ulike fordeler og ulemper ved denne typen aksjeselskap
Fordeler
Ulemper
Ansvaret er begrenset til aksjeinnskuddet
Flere formaliteter - styremøte og revisjonsplikt
Lettere å skaffe egenkapital
Begrensinger i uttak av overskudd - utbytte
Ryddig økonomisk forhold mellom eier og bedrift
Vanskelig å ta raske beslutninger, fordi man må ta hensyn til flere personer i bedriften.
Selskapet er godt regulert gjennom aksjeloven
Krav på aksjekapital på minst 100 000
Lettere å selge aksjer enn eiendeler
Krav på revisor i forbindelse med etablering (åpningsfasen)

Grunnen til at Norwegian har valgt denne foretaksformen er fordi det er en stor bedrift med flere tusen ansatte. Det er en bedrift med store investeringer og forretningsrisikoen er stor.  For å si det enkelt er det for mye for en eller flere personer å eie dette selskapet, det er nødvendig med flere aksjeeiere.
Innvendig i flyene
Norwegian skaper verdier ved å selge rikelig med flyreiser for å fylle opp flyene og rutenettet som er satt opp.  Norwegian Air Shuttle ASAs daglige drift, produktutvikling, langsiktige planlegging og organisasjonsstruktur styres av selskapets verdier og prioriteringer

Bedriftens kjerneverdier er: relevant, enkelt og direkte. Norwegian Air Shuttle ASA fokuserer driften rundt selskapets kjernekompetanser. Selskapet vil i utstrakt grad outsource oppgaver, spesielt innen bakketjenester på flyplassene og tungt vedlikehold.  “Outsourching” eller tjenesteutsetting på norsk betyr at en bedrift eller organisasjon lar en annen bedrift håndtere en eller flere oppgaver, slik at bedriften kan fokusere på sine egne kjernevirksomheter.
(Fremvisning av historien til norwegian)
Norwegian har også noen operative prioriteringer som: sikkerhet, service og enkelhet.  
I Norwegian må støtteaktivitetene og avdelingene samarbeide for at bedriften skal kunne fungere. Det ikke bare økonomiske verdier som skapes i Norwegian, det er også ansatte. De ansatte får mulighet til vekst og utfoldelse. På denne måten skaper Norwegian verdier innenfor de ansatte i bedriften.

Leder i Norwegian, Bjørn Kjos
Norwegian tar i bruk store deler av menneskelige og materielle ressurser i samfunnet for å skape økonomiske verdier. Selskapet forvalter for eksempel: miljø(støy, utslipp) bygninger(flyplasser, kontorer, arbeidsplasser) mennesker(ansatte, personale, passasjerer) og teknologi(datasystem, telefoner, tekniske virkemidler).  Norwegian styrer virksomheten i forhold til idealene i samfunnet, og svingninger i samfunnsøkonomien i verden.
De generelle rammevilkårene for Norwegian er lover og regler for salg av reiser og billetter. Vilkårene beskriver også prosessene rundt reisen, med hensyn til innsjekking, oppmøte, avgangstider og bagasjehåndtering. Vilkårene forteller passasjeren om prosessen rundt reisen, og håndtering av eventuelle problemstillinger. Norwegian forholder seg til de lover og regler som gjelder for sivil luftfart.
Eksempler på de generelle vilkårene er:
  • På reiser i Norge er 8 % Mva inkludert i alle billetter og tilleggstjenester
  • Alle rabatterte billetter betales ved bestilling og kan ikke refunderes
  • Alle flyreiser og tilleggstjenester blir belastet per person per strekning.


Som reisende med Norwegian er du forpliktet til å følge regler og vilkår på reisen.
Norwegians nettverk er i hovedsak et formelt nettverk der selskapet har forbindelser til offentlige etater, oljeselskaper, ulike leverandører, investorer, aksjeeiere, media/presse, fagforeninger og luftselskapet. Dette er instanser som Norwegian er i daglig kontakt med, for å utføre de oppgaver og tjenester de skal.  




Kilder

Økonomistyring 1 – Dale fag
Kundeservice Norwegian

http://www.norwegian.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar